środa, 19 lutego 2014

Learning French: books part 3

Dziś trzecia już część książek do nauki francuskiego. O dwóch książkach w polskiej wersji językowej pisałam już tutaj, natomiast o książkach anglojęzycznych (które przede wszystkim polecam - są dużo lepsze) pisałam tutaj.

1. Tempo WSiP to książka, z której korzystają (bądź też korzystali) uczniowie francuskojęzycznych klas. Dzięki uprzejmości mojej przyjaciółki i ja miałam możliwość zapoznać się z tą publikacją. Dodam, że korzystałam tylko z Tempo 2 - książki dla osób, które kontynuują naukę francuskiego.


Wydaje mi się, że do tzw. "teacher's book" dołączyli kasetę lub płytę z nagraniami, jednak nie było mi dane z nich korzystać, zatem wypowiem się tylko na tematy niezwiązane ćwiczeniami na słuchanie.
+ książka jest typowym szkolnym podręcznikiem - podzielona jest na działy tematyczne, zawiera czytanki, ćwiczenia na rozumienie ze słuchu, dialogi do przećwiczenia z partnerem.
+ mnie zainteresowały głównie czytanki (w związku z brakiem możliwości wysłuchania nagrań), a tych jest wiele i są ciekawe. Słownictwo jest zróżnicowane, bez słownika się nie obyło.
+ zawiera wiele zagadnień gramatycznych
+ dostępna jest w wielu księgarniach internetowych oraz na allegro (cena: około 30 zł)
- jest to przede wszystkim podręcznik szkolny, a nie samouczek, zatem przydatny będzie nam  będzie głównie do czytania
- zawiera mało (żeby nie powiedzieć nie zawiera wcale) ćwiczeń gramatycznych (domyślam się, że książka tylko przedstawia zagadnienia, a ćwiczenia dostępne są w zeszycie ćwiczeń)
Podsumowując: nie polecam zakupu tej książki, jeśli macie zamiar uczyć się sami. Przydać się może na kursach językowych i w szkole.

*Mam też książkę i zeszyt ćwiczeń Reflets 3, jednak jeszcze z niej nie korzystałam. Po zapoznaniu się z nią napiszę, co o niej sądzę.

2. Repetytorium tematyczno-leksykalne Français Mariusza Skoraszewskiego. Korzystałam już wcześniej z tej samej serii książek przy okazji nauki angielskiego i hiszpańskiego.



+ dość długie i ciekawe czytanki
+ dialogi w sklepie, w aptece - przygotowuje nas to na rozmowę z rodowitymi Francuzami
+ zawiera informacje o geografii, kulturze, rozrywce we Francji - dotyka zatem nie tylko sfery językowej, ale także kulturowej (a ja to bardzo lubię)
+ jest łatwo dostępne i tanie
- nie zawiera żadnej płyty CD, a przydałaby się - tak dobre repetytoria powinny również dawać możliwość "osłuchania się" z językiem
Podsumowując: idealna opcja dla tych, którzy sami uczą się języka i chcą poszerzyć swoje słownictwo dotyczące życia codziennego. Polecam również przygotowującym się do matury. Sama korzystałam z tych repetytoriów przed maturą z angielskiego i hiszpańskiego.

3. Francuski bez cenzury Berlitza zawiera coś, czego nie znajdziecie w innych książkach - niecenzuralne wyrażenia, slang, dosadne określenia.

http://www.matras.pl/francuski-bez-cenzury-berlitz.html
Po książkę chwyciłam głównie z ciekawości, gdyż wiedziałam, że nie znajdę tam określeń spotykanych w Quebecu. Jeśli interesuje Was francuski z Francji, to na pewno będziecie bardzo zadowoleni.
+ Książka zawiera wiele przykładów na każdą opisywaną rzecz - np. 11 określeń, jakimi można nazywać ukochaną osobę.
+ Książka podzielona jest na działy. Wiele z nich bardzo mi się spodobało - te związane z mediami, modą, rozmowami z bliskimi osobami.
+ Łatwo ją kupić i jest niedroga.
+ Książka jest idealna dla młodzieży - opisane są w niej również skróty używane w SMS-ach i na czatach internetowych.
+ Książka zawiera również ciekawostki dotyczące życia codziennego we Francji.
+ Nagrań wszystkich wyrażeń można posłuchać na stronie wydawnictwa
- Niektóre wyrażenia są niesmaczne (ale trzeba się na to przygotować sięgając po tego typu książkę)
- Mało przydatna poza Francją, a tak naprawdę poza Paryżem, ponieważ autorzy skupiają się często na mowie nastolatków z okolic Paryża - verlan.
Podsumowując: książka dla osób, które chcą mówić nie tylko oficjalnym, książkowym językiem. Polecam szczególnie wyjeżdżającym do Paryża.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz