wtorek, 26 sierpnia 2014

Changes part 1

Scroll down for English :)





Czy zastanawialiście się kiedyś, jak bardzo musi się zmienić człowiek, by dostosować się do życia w nowym kraju? Ja zastanawiam się nad tym bardzo często i dlatego chciałabym Wam opowiedzieć o tym, co zmieniło się we mnie i do czego musiałam się przyzwyczaić mieszkając w Chorwacji, a teraz w Kanadzie.

Zacznę od Zagrzebia, bo to właśnie tam przeprowadziłam najpierw.

1) Chodzę i jeżdżę
W związku z tym, że w Chorwacji nie miałam swojego samochodu, musiałam przerzucić się na tramwaje i piesze wojaże. Wspominam to bardzo dobrze, trochę ruchu nikomu nie zaszkodzi.

http://www.pinterest.com/pin/292452569522823304/

2) Jest ktoś kto nas lubi
Chorwaci bardzo lubią Polaków. Za każdym razem, jak wspominałam, że jestem z Polski, to byli bardzo pozytywnie do mnie nastawieni. Nie wiem, czy wynika to z religii, czy z tego, że Polacy zostawiają w Chorwacji duuuużo pieniędzy w każde wakacje (bo przecież Chorwacja to jeden z najpopularniejszych wakacyjnych kierunków), czy po prostu z tego, że Chorwaci są fajni :)

3) Chorwatki są bardzo do siebie podobne
Szczególnie w sposobie ubierania, makijażu i fryzurach. Jestem w stanie z łatwością odróżnić typową Chorwatkę od dziewczyn z innych krajów. Dotyczy to głównie dziewczyn ze Splitu (wiem, że to nie tylko moja obserwacja, rozmawiałam na ten temat z paroma osobami).

4) W Chorwacji bardzo trudno jest coś załatwić w urzędzie
Oprócz tego, że zawsze w środku dnia mają długą przerwę "na kawę", to jeszcze trzeba się stawić z całą masą papierów. Załatwiając cokolwiek...

5) Chorwaci bardzo lubią swój kraj
Z tym nie miałam najmniejszego problemu, bo sama kocham Chorwację jak mój drugi dom. Bardzo podziwiam w Chorwatach to, jak szanują swoje państwo. Lubią chorwacką muzykę, chorwackie jedzenie i morze. To zupełnie tak jak ja :)

http://www.pinterest.com/pin/417357090437572271/

6) Picie kawy
Ile zajmuje wypicie jednej kawy? 15 minut? 30? Chorwaci potrafią pić jedną kawę godzinami, rozmawiając ze znajomymi. Dotyczy to też wody i innych napojów. Jedno wyjście na kawę to przynajmniej 2 godziny.

http://www.pinterest.com/pin/183873597256442901/

7) Luksusy
Zupełnie nie wiem dlaczego, ale w Chorwacji wszystkie "dobra luksusowe", takie jak ubrania, czy kosmetyki są dużo droższe, niż w Polsce. Nie mówię tu tylko o produktach Chanel czy Dior, zwykła ZARA, czy H&M też są droższe, niż u nas.

***
Have you ever wondered, how many things you would have to change in yourself if you moved to another country? I think about it quite often, especially thinking about my life in Croatia and now in Canada.

I'd like to show you a few things that I've changed in myself (sometimes not even realizing it) when I moved to Zagreb.

1) Walking
Since I had no car in Zagreb, I was forced to walk and use the public transportation. In Poland I mostly drive my car, but I think it was a positive change.

http://www.pinterest.com/pin/292452569522823304/

2) Someone likes us
Some foreigners don't have the best opinion about Polish people and I'm really sorry because of that. Croatians love us though, every time I mentioned I was Polish, they were treating me really nicely. I'm not sure if it's because of the religion, the fact that we travel to Croatia a lot or...maybe because they are just nice?

3) Croatian girls look alike
Especially when it comes to the way they dress, put make up etc. I can easily recognize a typical Croatian girl in a crowd. What's funny it's mostly girls from Split that are the most similar to each other :)

4) It's super-hard to get anything done in Croatia.
If you want to get your temporary stay, personal number, apartment or anything you have to be careful. They close their offices for 30-60 minutes in the middle of the day plus you ALWAYS need to have ALL the papers with you.

5) Croatians love Croatia
I am really impressed how Croatians love their own country! They love Croatian music, holidays, food. I love it too so that was easy to accept for me ;)

http://www.pinterest.com/pin/417357090437572271/

6) Drinking coffee
How long do you drink coffee? 15 mins? 30? Croatian can drink it for HOURS. Seriously! If you go for a coffee it's going to last at least for 2 hours! But I mean it's good to relax and chill down sometimes.

http://www.pinterest.com/pin/183873597256442901/

7) Lux Lux
I'm not sure why but all the "luxurious" stuff like cosmetics and clothes are much more expensive in Croatia than in Poland. And it's not only for Dior, Chanel etc. products, it's the same with regular shops too, like ZARA or H&M.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz